Zondag 2 augustus - Reisverslag uit Korçë, Albanië van albanie2015 - WaarBenJij.nu Zondag 2 augustus - Reisverslag uit Korçë, Albanië van albanie2015 - WaarBenJij.nu

Zondag 2 augustus

02 Augustus 2015 | Albanië, Korçë

Jaïro had het idee om ’s ochtends vroeg een wandeling naar het kruis te maken, met iedereen die mee wilde. Het was vandaag dus weer vroeg opstaan voor de wandeling. In twee groepen werden we een klein stukje de berg op gereden. Vandaar gingen we te voet verder. Het was een geweldige wandeling met een waanzinnig uitzicht op Korce. Toen we eenmaal boven aan de berg waren aangekomen, gingen we met z’n alle ontbijten. Omdat we tegenwoordig zoveel suiker eten, had Jaïro een suikervrij ontbijt voor ons klaar gemaakt. Bestaande uit één wortel, één komkommer, twee broodjes en één ei. Voor de echte zoetekauw had Jaïro nog een pot chocolade pasta mee genomen. Na het ontbijt gaf Jaïro een overdenking over het kruis. Daarna werd de groep weer in tweeën gedeeld. Een groep ging direct met de auto naar het verblijf en de andere liep de berg af en werd daarna met de auto opgehaald. Toen we thuis waren hadden we geen tijd meer om te douchen. We hebben ons toen omgekleed en gingen naar de kerk.

De dienst was geheel in het Albanees. Ze zingen in de dienst veel opwekkingsliederen met een enorm enthousiaste band. De preek was erg lang, Joni kon voor een deel van de groep de preek vertalen maar de andere helft heeft er niets van verstaan. Des ondanks dat alles in het Albanees was, hebben we een goede impressie gekregen van de manier waarop ze hier een kerkdienst houden. Na de dienst hebben we gezamenlijk gegeten. Toen het middag eten op was ging een deel van de groep naar het zwembad. Toen de groep weer terug was vanuit het zwembad gingen een aantal personen naar Joni voor een Disc profiel. Daar kregen we uitleg over het Disc profiel. Na de uitleg gingen we het formulier invullen. Maar eigenlijk kunnen we niet wachten tot morgen. Dan weten we er meer over!

Terwijl die groep bij Joni was, waren de overige personen bij het huis waar we verblijven. We discussieerde over twee deuren die in de grond zaten. De een dacht dat het een kelder was en de ander een schuilkelder. Toen Rebecca (de persoon die de groentetuin onderhoudt) langs kwam besloten we te vragen wat het was. Het bleek inderdaad een schuilkelder te zijn uit het communistische tijdperk. De schuilkelder was gemaakt door de regering om de mensen bang te maken dat het land werd binnen gevallen, waarop wij erg benieuwt werden hoe het er uitzag. We vroegen toestemming om de schuilkelder te openen, dit mocht. Na enige tijd kregen we de schuilkelder open, het zat vol spinnen webben. Dit hield ons echter niet tegen om naar binnen te gaan. De schuilkelder was ongeveer twintig meter lang en had bankjes aan weer kanten. Aan de voorkant zat een stalen deur en op de muren stonden aan aantal teksten.

Tijdens dit avontuur werd er druk in de keuken gewerkt door Nathan en Koen. Ze waren bezig met het bereiden van een overheerlijke barbecue! De overheerlijke barbecue moest wegens de goede communicatie van de Albanezen gepauzeerd worden. De jongens hadden namelijk een voetbaltoernooi waar ze blijkbaar om 20:00 uur al moesten zijn. Na de oranje shirtjes uit de tas te hebben gehaald kon de strijd beginnen! De strijd tegen 2 Albanese teams en 1 Engels team. Na een potje tegen een van de Albanese teams gingen we er niet met de winst vandoor maar moesten we de troostfinale spelen tegen het Engelse team. Helaas wonnen we die wedstrijd ook niet. Al met al was het een leuk voetbaltoernooi.

Na de wedstrijd zijn we weer terug gegaan naar ons huis en hebben we nog gezellig nagepraat en gezellig wat gedronken. Tot morgen!

Groeten Arnout, Karin en Joycelyn.

• 03 Augustus 2015 - 20:23

Celine En Jos:

He gappies! Leuk de verhalen te lezen van jullie activiteiten:)
    Mooie avonturen en een klein beetje werk ;) succes nog en geniet ervan.
    Hopen dat jullie de volgende wedstrijd wel winnen!
    Have fun! Liefs van Celine en Jos

• 03 Augustus 2015 - 22:11

Bert En Jeanet Hogenkamp:

Hey Ilona en de rest.

Leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien. Voor ons al bekende dingen gezien en gehoord.
    (Dit is Ilona's 4e jaar en haar broer en schoonzus zijn daarvoor ook al een keer geweest.)
    Vanaf vandaag echt aan het werk? Alle meegebrachte spullen al uitgedeeld? Al spullen daar gekocht?
    Heel veel succes samen en geniet ervan.
    Groetjes uit een zeer warm Witharen

• 05 Augustus 2015 - 10:37

Renate Haveman:

Hallo jongelui!

Een hele mooie en Gezegende tijd in Albanie! Een reis voor de rest van je leven!
    In gedachten en gebeden zijn we bij jullie.
    Hartelijke groet,
    namens de zendingscommissie,