Zondag 9 augustus 2015 - Reisverslag uit Korçë, Albanië van albanie2015 - WaarBenJij.nu Zondag 9 augustus 2015 - Reisverslag uit Korçë, Albanië van albanie2015 - WaarBenJij.nu

Zondag 9 augustus 2015

12 Augustus 2015 | Albanië, Korçë

Zondag 9 augustus 2015

Deze ochtend konden we uitslapen: geen ontbijt om 7.00 uur, maar om 9.15 uur. Om 10.00 uur wandelden we naar de kerk. De kerkdienst begon om een uur of half 11. Na het gebed eerst veel opwekkingsliederen zingen. Dit keer was ongeveer de helft een bekende melodie en konden we met hulp van Joni deze zelf opzoeken in onze bundel. Vóór de preek werd Marleen verrast. Marleen is een Belgische zendelinge die deze maand 20 jaar in Albanië is en daarom werd ze tijdens de dienst in het zonnetje gezet. Marleen is 20 jaar geleden als verpleegkundige 20 jaar naar Albanië gekomen. Eerst gaf ze les aan verpleegkundigen, daarna ging ze in de thuiszorg en sinds ongeveer vier jaar is zij leidinggevende van het bejaardentehuis. Dit bejaardentehuis ligt op een hele mooie plek: op een berg bij Korce met een mooi uitzicht op de stad. Deze villa is mede door haar inzet en sponsorgeld vanuit het buitenland gebouwd. Hierna startte de preek die hier ‘iets’ langer duurt dan in Nederland: bijna 45 minuten (!). Al met al waren we na half 1 weer thuis. Na de lunch kwamen Rea en Nardi – een Albanees echtpaar die we kennen via de kerk – om alvast te koken voor het avondeten. Mazzel voor de corveeploeg van vandaag: Ruben en Jeanine! Samen mochten zij met Rea en Nardi lekkere lakrore maken, een soort bladerdeegpizza met yoghurt, kaas en ei (maar er zijn meerdere combinaties mogelijk) . Het recept voor lakrore is te vinden op internet.

’s Middags was het een vrije middag: een aantal ging zwemmen en anderen gingen op bezoek bij Joni en Eduard voor onder andere afstemming en het vouwen van servetten voor het feestje dat ’s avonds voor Marleen was georganiseerd. Dit feestje was in de kerk en begon met het zingen van enkele opwekkingsliederen, speeches en een sketch waarin Marleen werd nagespeeld, foto’s van Marleen uit de afgelopen jaren en het zingen van enkele Albanese liederen.

In ons gasthuis was bij thuiskomst Rea al druk bezig om het avondeten verder klaar te maken; een Albanees gerecht. Marleen kwam langs met de grote taart die ze had gekregen met hierop de Belgische en Albanese vlag; ons toetje! Na de maaltijd gezellig gitaarspel van het duo Nardi en Matthijs. Deze avond lag iedereen vroeg in bed, maar… er klonken nog lang lachsalvo’s en -echo’s uit verschillende slaapkamers.