Zaterdag 1 augustus - Reisverslag uit Korçë, Albanië van albanie2015 - WaarBenJij.nu Zaterdag 1 augustus - Reisverslag uit Korçë, Albanië van albanie2015 - WaarBenJij.nu

Zaterdag 1 augustus

01 Augustus 2015 | Albanië, Korçë

“ Do re mi, sing with me! “ Zo begon de dag in de herenkamer. Arnout kon het kinderspeelgoed onder het bed niet weerstaan, dus zat hij eraan. Nadat we daar van waren bij gekomen stond beneden het ontbijt op ons te wachten. Dit was klaar gezet door Ilona en Karin die vandaag corvee hadden. Met droog brood en zure melk hebben we toch allemaal onze buikjes vol gekregen. Na het ontbijt werd de groep in tweeën gesplitst.

Mariët, Janieke en Joycelyn gingen naar Pojan en deden daar mee aan het kinderwerk (project van vorig jaar). Toen zij samen met Joni aan kwamen rijden kwamen van alle kanten van de straat kinderen aangerend, de ochtend kan beginnen! We begonnen met de opening en zongen allerlei Albanese christelijke kinderliedjes. Daar begon direct de taalbarrière. ‘What’s your name?’ vroegen de kinderen aan hun. De groep van ongeveer 20 kinderen werd in drie groepen verdeeld waarbij de activiteiten begonnen. Er werd geverfd, gevoetbald, er werd memorie gespeeld en ook werd er een Bijbelverhaal verteld. Als afsluiting dansten we met de Albanese liedjes mee en zwaaiden we de kinderen uit.

De tweede groep ging na het ontbijt richting het project. Bij het project aangekomen was het belangrijk om eerst op te ruimen. Het bouwafval moest uit de kelder worden gehaald en de vloer moest helemaal aangeveegd worden. Het stof vloog om de oren! Daarna hebben we buiten een werktafel gecreëerd. Binnen zijn de oneffenheden van de muur weggewerkt en zijn de muren met primer voorbewerkt. De houten treden van de trap zijn uit het frame gehaald om kaal geschuurd te worden. Uiteindelijk was het juiste schuurpapier niet te verkrijgen en word het waarschijnlijk uitbesteedt. Tussendoor was er nog even tijd om een wilde schildpad te knuffelen en daarmee hebben we deze in de tuin uitgezet.

Na de lunch ging een gedeelte van de groep naar de kerk voor een jeugddienst met Engelse tolk. Hier was ook plaats voor ontmoeting met oude bekenden van vorige jaren. Na de kerkdienst gingen we avondeten. Smullen! Het avondeten was klaargemaakt door Karin, Ilona en Francien en is nu al een van de culinaire hoogtepunten van de week. Op het menu stonden overheerlijke wraps waarbij er keuze was uit gehakt of kip. Daarbij kon naar eigen inzicht mais, rucola, frisse mango en sausjes toegevoegd worden. Door de kruiden combinatie van kerrie, zout en peper was het een ware smaaksensatie. Ook werd er een frisse salade geserveerd. Voor het dessert was er de rijkelijke keuze uit watermeloen ( zie foto Nathan) of zoete crêpes met chocolade pasta en banaan. Wij geven dit culinaire hoogstandje een welverdiende 8,6.
In de avond zijn er een groepje naar het huis van Eduard en Joni vertrokken voor een financieel beraad. Verder was er tijd voor ontspanning en vermaak. Morgen is het weer vroeg dag voor een aantal dus wij wensen elkaar: ‘natën e mirë’ of te wel, goedenacht!

Liefdevolle groet, Janieka, Mateos en Joselina.

• 02 Augustus 2015 - 22:08

Jan En Ina Bremmer:

Mooi om jullie verslagen te lezen. Heel veel succes met het werken aan het project.
    Groeten van Jan en Ina Bremmer