Vrijdag 31 juli - Reisverslag uit Korçë, Albanië van albanie2015 - WaarBenJij.nu Vrijdag 31 juli - Reisverslag uit Korçë, Albanië van albanie2015 - WaarBenJij.nu

Vrijdag 31 juli

01 Augustus 2015 | Albanië, Korçë

Eerst even uitgeslapen. Tot een uur of acht. Daarna op pad de met zijn drieën om brood te kopen. We hebben snel een minimarkt gevonden. Maar nog geen melk en boter. Weer op pad, en een wat uitgebreidere minimarkt gevonden, boter, melk uit de schappen en dan bij de kassa tot de ontdekking komen datje te weinig leke hebt. Een vriendelijke caissière vertelt je dat je het restant de volgende dag mag brengen. Over vertrouwen gesproken. Ik heb niet het idee, dat me dat in Nederland zou lukken in een voor mij vreemde omgeving. Maar wel een ervaring rijker over het vertrouwen in mensen. Om 11 uur kwam Eduard ons halen om met Andrew en Rebecca, Jario en Francien kennis te maken. Beide echtparen zijn voor de Kennedi stichting werkzaam. Joni, had heerlijke worteltaart voor ons gemaakt. Na een voorstelrondje vertelde Rebecca ons dat ze het meidenhuis ( meisjes die sexueel zijn misbruikt) heeft opgestart. Na deze start in 2005, heeft ze deze 4 tal jaren mede mogen runnen. Vervolgens terug gegaan naar Amerika om te trouwen met Andrew. Om vervolgens samen te gaan werken voor de Kennedi stichting. Francien en Jairo sloten zich bij hen aan en ze verzorgen nu met z,n vieren het meidenhuis en het straatkinderen project. Francien vertelde ons dat deze kinderen, door hun ouders de straat op worden gestuurd om “bij te verdienen” en komen ze met te weinig geld thuis volgt er vaak straf. Deze kinderen wordt een plek aangeboden waar hun kleding wordt gewassen, waar ze scholing, liefde ontvangen. Voor ons gewone zaken maar voor deze kinderen heel bijzonder. Na de lunch hebben ons project bekeken. Een aantal van ons hebben met Jairo besproken hoe er een inloopkast onder de trap kan worden gemaakt. Verder zijn de muren opgemeten voor de verf en diverse klussen doorgesproken. Zodat we morgen direct aan de slag kunnen. ‘s-Avonds zijn we met de bus naburig dorp gegaan om daar een lakrok feest mee te maken. Lakrok is een op traditionele Albanese wijze gebakken grote pannenkoek die gevuld word met courgette, of kaas, of tomaat. We hebben het ons goed laten smaken, met als dessert wat gebak, ijs of zoete koek. Hetty mocht nog een interview geven voor Korca TV. Daarna zijn we nog naar het Skycafe vertrokken om daar te toasten op Gerrit Kobes verjaardag en hebben via de app gefeliciteerd. Na nog wat appjes naar “huis terug” Slapen, het is morgen weer vroeg dag.

• 01 Augustus 2015 - 21:57

Adrie Boessenkool:

Hallo reizigers,,
    Heel leuk om te lezen dat het jullie goed gaat, mooi ook met een paar foto's er bij.(sommige helaas niet te openen?!) Maar die zien we misschien later dan wel.
    Heel veel succes gewenst met het klussen. We zien al weer uit naar het volgende verslag.

• 02 Augustus 2015 - 11:58

Ingrid De Bruijn-Feenstra:

Leuk dat jullie zo belangrijk zijn dat zelfs de TV verslag komt doen van jullie bezoek , grapje. Fijn dat alles naar wens verloopt.

• 02 Augustus 2015 - 13:18

Gerrit Kobes:

Zo te zien is het daar heel gezellig en hebben jullie het goed samen. Mooi! Heel veel plezier, nog even henig an en morgen echt aan het werk. Werk ze!